ENSINO DE GEOGRAFIA, ESPAÇO E LINGUAGEM CARTOGRÁFICA (geography education,language and space mapping)
Abstract
O ensino de Geografia precisa encontrar e fortalecer sua
presença no processo de ensino-aprendizagem ao longo da Educação Básica.
Para isso, é fundamental a proximidade dessa disciplina escolar com os
conceitos geográficos que dão sentido e valorizam a participação da
Geografia no entendimento da organização da sociedade. No entanto, para
que a análise espacial esteja mais presente no trabalho escolar,
consideramos necessário a inserção de práticas pedagógicas que articulem
os conceitos com uma linguagem específica, neste caso a cartográfica.
De todos os produtos cartográficos que estão presentes no ambiente
escolar o mapa mental tem sido uma proposta muito pertinente para
desenvolver o raciocínio geográfico. Desse modo, além de interpretar os
processos que interferem na produção do espaço o aluno tem condições de
construir uma linguagem espacial que expresse os diversos contextos da
realidade sob a ótica espacial.
Palavras chave: Ensino de Geografia, espaço geográfico, linguagem cartográfica, mapas mentais.
ABSTRACT
The
geographical teaching must find and strengthen its presence in
teaching-learning throughout basic education.For this, is crucial that
school discipline be closer with geographical concepts that give meaning
and value the participation of geography in understanding the society’s
organization. However, for the spatial analysis be more present in
school work, we consider the inclusion of appropriate pedagogical
practices that express the concepts with a specific language, in this
case the language mapping. One of all over the cartographical products
that are present in the schools, the mental map has been a very useful
proposal to develop the geographic reasoning. In addition to
interpreting the processes that affect the production of space, the
students should be able to build a spatial language that expresses the
different contexts of reality from the space perspective.
Key words: Geography education, geographic area, language mapping, mind maps.
RESUMEN
La
enseñanza de la geografía debe encontrar y fortalecer su presencia en
la enseñanza-aprendizaje en la educación básica. Para ello, es
fundamental que la proximidad de disciplina escolar con los conceptos
geográficos que dan sentido y valor de la participación de la geografía
en la comprensión de la organización de la sociedad. Sin embargo, para
el análisis espacial está más presente en su trabajo escolar,
consideramos que la inclusión de las prácticas pedagógicas adecuadas que
expresan los conceptos con un lenguaje específico, en este caso el
mapa. De todos los productos cartográficos que están presentes en el
mapa mental de la escuela ha sido una propuesta muy útil para
desarrollar el razonamiento geográfico. Así, además de la interpretación
de los procesos que afectan la producción del espacio que el estudiante
es capaz de construir un lenguaje espacial que expresa los diferentes
contextos de la realidad desde la perspectiva del espacio.
Palabras clave: Enseñanza de la geografía, espacio geográfico, lenguaje cartográfíca, mapas mentales.
DOI: 10.4215/RM2010.0920.0011
Keywords
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant MERCATOR the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to sign additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Free Access).
- Authors are responsible for the content of the manuscript published in the journal.



